Thursday, July 28, 2011

Kecil Hati


Post kali ini juga tidak berilmiah. Hanya luahan perasaan dari saya yang berkecil hati.

Saya memang tidak faham dengan mentaliti manusia zaman sekarang yang mengakui cara hidup moden tetapi pada masa yang sama masih mengamalkan cara pemikiran yang kolot. Saya rasa anda pun tahu dan mungkin pernah melalui situasi ini juga.

Situasi stereotaip dengan soalan stereotaip. Tak sangka saya akan terkena. Dialognya lebih kurang begini.

X : Orang tu dah ada da, kau bila lagi? (sambil tersengih-sengih merenung perut saya)
Saya : Oh, kenapa? dia da pregnant ke? (saya memang lambat dapat tau berita)
X : Ye la. dia da ada da. Kau bila lagi? Kau tak tercabar ke?
Saya : (diam..terkedu. tak sangka dia akan kata macam tu) Ehm..belum lagi lah. Lagipun saya PJJ. Susah sikit.
X : Ehm..ada lah kau ye alasan tak mengandung lagi.

OK. Saya mahu menyumpah. What the hell???!!!$#@***!%$! Kau sedar tak aku ni baru kawen tak sampai pun 2 bulan lagi? Tidak tinggal bersama pulak tu? Takkan la nak aku ulang-aling setiap hari untuk buat 'projek' semata-mata nak puaskan hati kau, nahhh, aku da mengandung dah!Boleh dia tanya kau tak tercabar ke? Hello..soalan kau tu bukannya mencabar aku tapi nak mencabar kuasa Tuhan. Bagi saya dan suami, segala-galanya masih awal bagi kami. Bukannya kami menolak tetapi dengan inai masih penuh di jari dan jarak yang terpisah, memang ternyata masih awal bagi kami. Tetapi tidak bermakna kami tidak berusaha.

Saya tidak mahu mengutuknya terlalu banyak. Cukup lah luahan perasaan hari ini. Belum tambah lagi saya mengomel tentang seorang lagi manusia kepoh yang setiap kali jumpa saya termengah-mengah naik tangga, soalannya mesti "Kau dah mengandung ke?"

Saya tak kepoh hal orang jadi saya tak suka orang kepoh hal saya. Busy body!

2 comments:

  1. sy sebulan lepas nikah pun org dh sibuk tanye, sbr jela.... nsb x tgu terlalu lama, 3 bulan pas nikah baru pregnant... ckp kt die blk, igt senang ke buat ank? huhu

    ReplyDelete
  2. Itu la kan..buat sakit hati je orang mendengarnya. langsung tak fikir perasaan orang. la ni dia dok mengira sapa yang da mengandung, sape yang belum mengandung..sebok betul kan.anyway tahniah liyana!

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...