Gadget

Thursday, December 8, 2011

Pagi ni Gusi Bengkak!

Bangun tidur pagi ni rasa semacam pulak dalam mulut ni. Rasa macam ada bonggol-bonggol pulak kat atas gigi ni. Bila seringai depan cermin, laaa..gusi bengkak rupanya. Nampak merah. Kemudian ada rasa cam sakit sikit kat pangkal lidah. Macam ulser. Mungkin sebab 2 hari ni saya terlupa makan vitamin makanya efek mula timbul. Lepas mandi dan solat subuh, cepat-cepat makan vitamin, takut lupa lagi,huhu..

Sempat google mengenai gusi bengkak ketika hamil ni. Ia adalah gejala yang normal. Menurut Dr Halina Haron (Berita Harian Online), ketika hamil gusi mudah bengkak dan mendapat jangkitan berpunca daripada perubahan hormon yang menyebabkan bertambahnya pengaliran darah di dalam badan.

“Gusi bengkak atau gingivitis jika tidak dibiar melarat boleh menyebabkan penyakit gusi kronik atau pun dipanggil periodontal disease yang akhirnya menjejaskan bayi dalam kandungan. Kesannya, ibu mungkin bersalin awal atau bayi tidak cukup berat ketika lahir,” katanya.

Kerana itu, Dr Halina mengingatkan ibu hamil supaya berjumpa doktor gigi jika mengalami sebarang tidak keselesaan terhadap gigi dan gusi sepanjang tempoh kehamilan bagi mendapatkan rundingan rawatan sewajarnya.

Kata Dr Halina, selain pregnancy gingivitis, ibu hamil juga cenderung mengalami pregnancy epulites, yang menyebabkan tumbuh benjolan kecil pada gusi antara celahan gigi.

“Tapi tidak perlu bimbang kerana ia normal dan berlaku kerana perubahan hormon, malah akan kecut selepas bersalin,” katanya. 

Owh..saya rasa pagi tadi mungkin tanda-tanda pregnancy epulites itu. Tapi baru kejap tadi saya tengok cermin, gusi yang bengkak membonjol tadi sudah kecut. Pulih seperti biasa. Ok la tu. Lega..

2 comments:

  1. su pun bengkak gusi mase mule2 pregnant..xboleh nak mkn..sampai kurus jadinye..dah la mabuk mase tu..

    ReplyDelete
  2. gusi da tak bengkak tapi ulser kat belakang lidah tak surut lagi. jadi sakit sangat bila nak makan. aduuhhh..

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...