Wednesday, January 18, 2012

Lelaki..perempuan tak kisah?


Perkara yang membuatkan bakal ibu dan bapa teruja semestinya jantina si anak kan. Dalam kepala da terbayang kalau baby girl, nak kena beli baju color pink. Pastu rambang mata tengok gaun cantek2, headband yang comel2. Kalau baby boy pulak biasanya tak teruja sangat dengan baju. Pilihan baju lebih pada kemeja dengan jeans kan. Tapi si papa mesti la seronok lepas ni ada la teman sepermainan bola.

Tapi yang saya nak cerita kali ni sebenarnya adalah mengenai buku  yang bertajuk "Lelaki,Perempuan..Tak Kisah". Proses nak memiliki buku ni mengharungi pelbagai kesukaran.

Alkisah kali pertama terpandang buku ni di sebuah kedai kecil di Kiara Square, Bahau semasa pulang bercuti. Sekali belek, terus sangat jatuh cinta dengan buku ni. Penuh info berguna yang diselitkan kartun-kartun menarik. Tapi bila tengok harga - RM32. Ehmm..bagi saya RM32 adalah agak mahal bagi sebuah buku yang bilangan mukasuratnya tidak pun mencecah 200 m/s.

Hubby bagi cadangan supaya beli buku secara online. Biasanya beli buku online kan ada diskaun. Maka buku itu diletakkan kembali ke rak asalnya. Maka balik saja rumah, terus kami search buku tu. Yarabbii..takde! Masuk laman web yang glamer2 pun takde jual buku ni. Bila search nama publisher, keluar maklumat penerbit di Singapore. Ehmm..Singapore punya publisher ke, patut la mahal. Hampa di situ.

Beberapa minggu kemudian, sempat berjalan-jalan di Mydin Melaka. Tengok-tengok ada kedai buku MPH. Tergerak hati nak cari buku di situ. Mula-mula cuba mencari sendiri, tak jumpa. Kemudian pergi ke kaunter, minta budak yang jaga kaunter tu search buku tu ada ke tak. Kalau memang takde, takpayah la susah-susah nak mencari. Bila search, ada! Ada 3 buah! Maka dikerahlah 3 budak MPH tu untuk cari buku tu. Tapi tak jumpa jugak! Lebih kurang setengah jam jugak mencari tak jumpa buku tu (padahal MPH tu kecik je). Pasrah, memang takde jodoh la dengan buku ni. Maka saya kata "takpelah, lain kali kalau jumpa contact saya " (siap tinggal no.phone tu).

Saya pun mencari-cari si hubby di rak belakang. Sambil berjalan ke arah hubby, sempat menjeling-jeling buku di rak. Tiba-tiba terkaku pada buku berwarna putih dengan tulisan warna-warni. Saya keluarkan dari rak - Haaa!!Inilah dia yang saya cari! Dengan excited pergi semula ke kaunter bagitau budak-budah MPH tu yang saya da jumpa buku tu. Diorang pun tepuk dahi sambil kata "Malunya kita tak dapat cari.." Hehehe..

Maka dengan berjumpanya buku itu, tercapailah impian saya (cehh..impian sangat). Balik rumah terus baca dengan khusyuk. Tak sampai setengah hari, da habis baca. Hubby kata "Aik..cepatnya baca. Ok, boleh la pulang balik buku tu." Hehehe..

So kat bawah ni, saya sertakan la beberapa snap daripada buku tu. Sangat menarik ok..saya tak jemu bacanya berulang kali.

 

2 comments:

  1. suke buku yg ade gmbr kartun cam tu tu.

    ReplyDelete
  2. hii..sebab tu beli sebab ada kartun2. takdelah skema sangat even info dalamnye detail.

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...