Wednesday, October 3, 2012

Bila Saif Digigit Nyamuk

Memang saya cukup jaga bab nyamuk ni.
Ikut perangai mak saya, kalau dia nampak ada nyamuk berlegar-legar dekat Saif, memang dia kejar nyamuk sampai dapat. Selagi tak dapat selagi tu nyamuk tu diburu.
Dan kalau mak dapat pukul nyamuk tu, ada darah, puas la saya kena bebel sebab tak jaga Saif betul2 sampai kena gigit nyamuk.(padahal belum tentu pun darah tu darah Saif sebab takde kesan bintat pun kat Saif)
Nasib baik rumah sewa saya sekarang takde nyamuk.
Kalau ada pun mungkin nyamuk sesat sekor dua je. Jarang ada nyamuk.

Kat rumah bs pun Saif masih selamat daripada nyamuk.
Tapi tu dulu!
Bila bs Saif pindah rumah baru di kawasan kampung, Saif da tak selamat da.
Rumah baru dia ni besar la, rumah batu sebijik gitu.
Saya suka rumah dia besar tapi yang tak bestnya macam dalam hutan plak.
Banyak pokok-pokok besar merimbun ditambah pulak dengan lopak air sana sini.
Hari pertama Saif di rumah baru bs, depan bijik mata saya nyamuk sedang ralit hisap darah di kepala Saif.
Nyamuk ni memang mencari nahas!Da lama hidup agaknya!
Pappp..saya tepuk, berdarah!
Saif terkebil-kebil tengok saya (nape mama pukul saya..sob..sobb..)
Takpela,saya tahankan lagi.
Maybe sebab masa tu Saif ada kat luar rumah sebab tu nyamuk gigit.
Lepas tu memang bs Saif tak penah bawak Saif keluar rumah lagi.
Tapi kesan gigit nyamuk tu memang jadik benjol merah yang besar dekat seminggu baru hilang.

Tapi semalam tengahari, saya singgah rumah bs tengok Saif, tengok2 da ada 2 bintat merah yang besar kat pipi Saif juga 1 di kaki.
Padahal bs tutup segala pintu dan tingkap.
Hati mula risau.
Dan petangnya bila saya ambil Saif pulang, saya kira-kira ada 8 bintat merah!
Nasib baik la kulit Saif ni jenis 'cerah' so x nampak la sangat merah bintat tu.
1 kat pipi kanan, 3 pipi kiri, 3 tangan kanan dan 1 kat kaki kanan.
Yarabbii..saya dapat rasakan betapa gatal dan merenyamnye bintat2 itu.
Saif pun asyik dok tonyoh muka dan merengek2 cam marah gitu.
Gatal agaknya tapi tak reti nak garu.
Saya sapukan baby vicks kat bintat2 tu semua dan pakaikan sarung tangan supaya Saif tak sapu vicks tu dan masuk tangan dalam mulut plak.
Malam bila tido pun dia asyik jaga menangis sambil tonyoh2 muka.
Sian, mesti gatal. Nak garukan takut jadi makin teruk pulak.

1 kat pipi kanan

3 kat pipi kiri dan dahi, x nampak sangat maklumla kulit 'cerah' macam papanye

1 kat kaki kanan

Kat tangan kanan tu ada 3 lagi tapi x dapat nak ambik gambo, asyik bergerak je tak reti diam. Marah dia kena pakai sarung tangan, tak dapat gigit tangan, habis dihisapnye sarung tangan tu sampai basah.


Penyelesaiannya, minta kawan belikan sticker halau nyamuk yang ble tampal kat baju tu.
Beli kat guardian, kawan tu belikan yang brand Tiger Balm.
Tak tau la sesuai untuk baby ke tak tapi ble la pakai buat sementara ni.
Hujung minggu ni nak turun KL baru carik betul2 yang baby punya.
Dan nak beli jugak ubat nyamuk jenis lipat2 tu nak letak rumah bs.

Ni haa rupa sticker tu. Rasanya yang ni untuk orang dewasa kot tapi xpela buat sementara ni pakai la ni dulu daripada berterusan kena gigit nyamuk.

Ada sebarang cadangan lain?
Takkan nak suruh bs pindah rumah lain kot.
Err..tukar bs lain?
Susah kot nak carik bs lain la ni.
Lagipun bs la ni da ok sangat jaga Saif.
Ehmmm..camne ek..

3 comments:

  1. Banyaknya nyamuk gigit dia!!!cian saif

    ReplyDelete
  2. alala kembar razin kene gigit nyamuk ea.. ciknaa letak vick je, esok mesti hlg..

    ReplyDelete
  3. anak aty pon kalau kene gigit nyamuk ley nampak jelas..!! lame pulak tu nak hilang..paling tak suker..siap ley tinggal parut..!!! marah kat nyamuk..tapi tak tau nak bakar ape....heheh..eerr..anak aty tak ley pakai racun serangga tu...:(

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...