Monday, October 22, 2012

Suami Penyabar Adalah Anugerah!

Malam tadi Saif buat perangai lagi. Tak mau tido!
Asalnya waktu Maghrib gitu dia da tido. Dalam pukul 10 lebih saya tukarkan pampers dia. Masa tu dia masih tido lagi, just mengeliat2 manja sambil mata pejam.

Tetiba..currrrrrrrr..dia kencing punyalah jauh memancut. Saya da tak sempat nak ambik apa2 nak menahan, terpaksa la tahan guna baju sendiri. Abes baju saya dan tilam bagai.

Nak jadi cerita, masa dia currrrrrr tu saya spontan jerit terkejut. Bila dengar saya jerit tu, agaknya dia pun terkejut terus bukak biji mata, segar bugar. Terus sengih-sengih bajet da waktu pagi nak pi jalan-jalan. Peluk-peluk nak bagi dia tido semula, dia tetap sengih sambil mata merenung saya (macam kucing dalam cerita Shrek tu!), dengan harapan saya akan layan dia main. Bolayan!

Bila lama dia tak mau tido, saya bawak dia keluar, tidokan dalam bouncer. Lama dok enjut, last2 tido gak. Bawak dia masuk semula dalam bilik. Elok dia tido, tetiba dengar papanya tutup pintu, mata bulat semula. Aiiii..ini mula nak menimbulkan amarah. Dah la tekak sakit, badan pun sakit memang tak kuasa sangat nak melayan. Bagi ngempeng pun dia tak mau, sibok angkat badan bajet boleh bangun sendiri. Sudahnya saya biarkan dia menjerit-jerit, saya pening kepala nak tido. Badan penat tak berhenti buat keja daripada siang.

Nasib baik la Encik Suami saya sangat penyabar orangnya! Dia bawak masuk bouncer dalam bilik, then dia enjut-enjut nak tidokan Saif. Masa tu dalam pukul 12 tengah malam. Padahal besok pagi dia nak drive balik KL, keja. Saya malas nak layan Saif, rasa nak puukk je! Saya pejam mata, macam terlelap kejap. Kemudian terjaga semula tengok Encik Suami dan Saif bergolek2 kat karpet tepi katil. Saif masih belum tido, Encik Suami masih sabar melayan (sambil menahan batuk dan selsema).

Tengok jam, la da dekat pukul 2 pagi! Kesian kat Encik Suami, saya ambik Saif, bagi ngempeng lagi. Dia minum sket, pastu sibok nak bangun lagi. Aiii..menyirap betul mama. Pukk..pukkk..Saif kena lempang2 manja dengan mama. Saif tak heran, tak sakit katanya. Dia tetap sibok nak bangun.

Sudahnya saya letak semula Saif dalam bouncer. Enjut sambil melagu Lailahaillallah (dengan tekak perit). Tak lama kemudian Saif tido. Lega. Tengok Encik Suami pun da tergolek berdengkur. Tengok jam da hampir pukul 3 pagi.

Aiii..nasib baik la Encik Suami saya sangat penyabar. Bila mana saya stress tengah malam bila Saif wat perangai, dia yang banyak menyabarkan saya di samping dia sendiri sabar melayan Saif pulak. Terima kasih Encik Suami kerana bersabar. Kamu memang anugerah istimewa buat saya!

Pagi ni saya terus demam...

3 comments:

  1. syukur kan dapat suami camtu.. takpe, saif nak besar la tu.tu sbb nk amik perhatian mak ayah dia tgh2 mlm :) kalo ciknaa, sorang2 jela layan razin even dia tak sihat tengah mlm..papa dia takde.

    ReplyDelete
  2. ciknaa..nadt pun biasanya sesorang gak layan saif malam2. tu hubby ada sebab cuti hujung minggu je.

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...