Saturday, December 29, 2012

Menu Sihat Di Opis


Seiring dengan peningkatan usia ni, kena la rajin-rajin jaga kesihatan diri ye. Terutama dari segi pemakanan, jangan melantak jajan je tiap-tiap hari.

Tambah plak bila menyusukan anak maka pemakanan sihat sangat la penting untuk menjamin kualiti susu ibu tu. Kalau kamu berbangga susukan anak dengan susu ibu tapi pada masa sama melantak Maggi setiap hari maka takde maknanya juga. Saya percaya khasiat makanan yang kita makan tu lah yang akan turun pada anak menerusi susu ibu.

Susu - minuman wajib saya setiap hari. Saya memang kena minum susu setiap hari sebagai sumber kalsium sebab saya ada masalah kebas-kebas tangan yang tak hilang sejak mengandung dulu. Nak makan ubat tak boleh ambil ubat sebarangan sebab masih bf Saif. So sebagai alternatif, susu menjadi pilihan. Tak semestinya susu coklat ni. saya prefer susu kotak Anlene 4xcalcium tu tapi mahal kot even kotak kecik je. So save sket beli la susu kotak Dutch Lady ni. Malam-malam pulak bancuh susu Anlene. Actually memang dari dulu lagi saya memang suka minum susu.

Oat - pernah cerita sebelum ni kan tentang masalah kolestrol saya. Jangan fikir orang kurus, kolestrol rendah ye (kurus ke saya..sobb..sobb). So alternatif terbaik setakat ni untuk mengawal kadar kolestrol adalah dengan makan oat. Saya dah jarang berkesempatan nak buat bubur oat bayam macam dulu so pilihan segera saya kini adalah biskut oat. Sedap pun sedap. Oh ye, selain biskut, kat rumah juga ada minuman oat coklat segera. Tinggal bancuh ngan air panas je. Sedap pun sedap. Semalam jalan-jalan kat pasaraya ternampak pulak minuman oat perasa vanilla, pasni ble try vanilla pulak. Kita selalu dimomokkan dengan rasa oat yang tak sedap tapi sekarang da ada banyak pilihan makanan dan minuman berasaskan oat yang sedap. So takde alasan untuk menolaknya lagi.

Air masak - Wajib bawa ke opis setiap hari. Membawa air masak ni da jadi amalan saya sejak masa sekolah lagi. Kejap-kejap nak minum air. Pastu kejap-kejap nak pi toilet.Hehehe..bagusnya kat situ toksin kita sentiasa dikeluarkan. Tambah pulak minum air masak dengan banyak memang menjadi agenda utama bagi ibu-ibu yang bf.

Actually menu sihat ini tidak terhad di opis saja sebenarnya, harus diamalkan di mana jua. Berkorban duit sikit asalkan sihat walafiat.

No comments:

Post a Comment

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...