Thursday, January 17, 2013

Hentikan prejudis

 Klik gambar untuk paparan lebih jelas

Pertamanya, saya nak ucap terima kasih banyak-banyak pada rakan-rakan yang ada memberi galakan dan motivasi untuk saya meneruskan misi breastfeeding ini. Tapi dalam pada tu macam biasa pasti ada Anonymous yang tak faham bahasa, maybe failed subjek Bahasa Melayu dalam SPM.

Baca betul-betul...fahamkan.

Sukacita saya tegaskan di sini bahawa saya tidak pernah sekali-kali nak kondem mana-mana ibu yang memberi fm kepada anak mereka. Saya tahu ada sesetengah ibu yang fanatik dengan susu ibu ni melabel pemberian fm ni ibarat memberi susu lembu so anak pun akan jadik anak lembu.

Baca betul-betul post saya tu, tang mana saya ada sebut pasal lembu. Sesiapa yang kata minum susu lembu jadik anak lembu tu, dialah lembu yang sebenarnya. Dah elok-elok anak manusia nak dikata anak lembu plak. Siap ada yang menangis-nangis sebab terpaksa beri anak minum susu lembu macam lah anak tu akan bertukar jadik lembu.

Saya sendiri tak faham kenapa bila sebut fm je nak kaitkan dengan lembu. Padahal banyak fm lain yang susu kambing, susu soya tapi tak pulak disebut-sebut. Kesian lembu, asyik jadik mangsa cemuhan.

Memang saya dalam dilema untuk memberi fm kepada anak saya tapi bukan kerana fm itu susu lembu tapi kerana saya menyalahkan diri saya yang tak berusaha sungguh-sungguh untuk terus meng'supply'kan SI kepada anak saya (sehingga kini saya masih cuba-InsyaAllah). Perasaan saya boleh diibaratkan bagai ibu yang hendak melepaskan anak pada hari pernikahan. Anak yang selama ini menjadi tanggungjawab kita, nak diserahkan tanggugjawab itu kepada orang lain. Tak ke sedih tapi saat itu tetap akan tiba. Bezanya cepat atau lambat saja. Ok, da mengarut. Berbalik pada topik, saya rasa adalah lebih baik saya bagi fm daripada membiarkan anak kelaparan dek prejudis terhadap fm.

Kebetulan semalam saya baru terbaca satu post daripada seorang ibu ni dalam satu group di FB. Ibu ini tegar menahan anaknya daripada makan sehingga si anak mencecah usia 1 tahun semata-mata nak mencapai status ekslusif breastfeeding sehingga 2 tahun (means fully bf tanpa campur minuman/makanan). Tapi akhirnya tewas bila si nenek yang tak sanggup lihat cucunya kelaparan menyuapkan makanan. Reaksi si cucu? Makan dengan selera sekali. Ye la, patutnya masa 6 bulan lagi da makan, dok tahan-tahan tak bagi budak tu makan apa kes kan.Lain la kalau dia memang spesis tak nak makan. Kehidupan zaman sekarnag tak boleh disamakan dengan zaman dulu. Maaf kalau pendapat saya ini salah.Tapi kalau kau memang boleh ekslusif bf sampai 2 tahun, saya memang tabik springgg..

Satu lagi senario adalah bila ibu yang memperjuangkan SI ini dok kondem-kondem pasal susu lembu. Tapi bangga cerita bagi anak makan macaroni cheese, pasta cheese..bla bla cheese bagai. Bukan ke cheese tu sendiri dibuat daripada susu lembu. Dah tu anak kau makan makanan berasaskan susu lembu takpe pulak kan.

Sesungguhnya saya memang bangga bila dapat menyusukan Saif sehingga saat ini. Tapi saya tak pernah memandang rendah akan khasiat fm. Maaf kalau pendapat saya ini salah tapi walaupun ada yang menyatakan khasiat fm bersifat sintetik iaitu buatan dan bukannya semulajadi tetapi khasiat tetap khasiat. Vitamin tetap vitamin walau dari mana ia berasal. Saya tak tau pulak kala-kalau vitamin dalam fm boleh berubah jadi sel penyakit, sori saya tak tau. Cuma yang pastinya SI memang yang terbaik, tiada tandingannya walau disaingi oleh pelbagai jenama fm.

So, harapan saya buat ibu-ibu yang bf, teruskan usaha murni kita, toksah nak prejudis pada orang lain. Nikmat Allah bagi anytime boleh ditarik balik. Dan pada ibu-ibu yang memberi fm, jangan mudah terasa dan melenting tak tentu pasal bila sebut pasal pemberian fm. Ini saya punya post sikit pun takde sebut walau satu pun perkataan lembu tapi kau Anonymous da melenting tak tentu pasal nak terasa apahal. Ini pun sama je prejudis jugak.

Yang pastinya kecik-kecik dulu saya memang minum fm. Alhamdulillah sihat walafiat hingga kini, ok je boleh pun masuk universiti. Harapnya Saif pun begitu malah lebih bijak lagi dengan tambahan khasiat SI.

Sekian, hentikan prejudis.

2 comments:

  1. masa bagi fm kat anak tu,bukan nangis sebab apa.tp macam awk cakap..sbb rasa bersalah diri sendiri malas..tp tulah.usaha selagi terdaya..

    ReplyDelete
  2. Ye, kalau saya pun andai kata tibanya masa itu nanti comfirm saya akan menangis jugak. Ni tak bagi lagi pun da mula sebak-sebak.

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...