Wednesday, March 20, 2013

Safety Gate Untuk Saif

Sebenarnya sudah agak lama kami beli safety gate. Masa tu Saif belum pandai merangkak pun lagi. Baru nak pandai menyusur. Tapi kami beli jugak sebab masa tu adik saya duduk dengan saya, dia bawak anak dia sekali si Aina bam bam yang berusia 2 tahun. So kami membeli safety gate tu dengan harapan untuk mem'block' Aina daripada masuk ke dapur sesuka hati.

Yang best dan bijaknya adalah kami beli safety gate tu tanpa mengukur jarak laluan terlebih dahulu. Akibatnya tak boleh nak pasang sebab tak cukup panjang! Papa Saif beli plak extension (tanpa mengukur jugak lagi!), still tak cukup jugak. Bila nak beli lagi, extension bagi model safety gate kami tu da kehabisan stok. Akhirnya projek safety gate tu terbengkalai begitu sahaja. Terbiar la safety gate tu terperuk dalam bilik stor. Aina bam bam pun bebas keluar masuk dapur. Huhu..

Dan sekarang bila Saif da pandai merangkak laju dan memanjat sana sini, ruang dapur boleh jadi satu tempat yang bahaya. Actually, dapur adalah satu tempat yang bagus jugak untuk explore (yeahh..punggah tupperware sana sini, punggah periuk kuali, ketuk-ketuk botol storage..(-_-') ). Pastu suka nak tarik lesung batu kat bawah dapur tu, terhempap karang baru tau. (Aii..mana la nak simpan lesung tu ek) Belum lagi kalau dia mengutip apa-apa sisa makanan atau sampah yang tercicir. Eishhh! Setakat sepahkan dapur tu bukanlah isu besar bagi saya. Kalau sepah, kemas je la kan, apa masalahnya pun. Cuma yang tak bestnya bila saya memasak, Saif akan memanjat berpaut pada saya siap goncang-goncang lagi, kan bahaya tu kalau-kalau saya lost control n  kuali minyak panas terbalik ke. Lagi satu masalah, Saif asyik la nak menuju tong sampah. Haaa..itu memang BIG NO NO NO!!

Maka projek safety gate dihidupkan kembali.

Gigih pergi ke kedai lagi, dengan harapan stok extension da ada, tapi non hado gak. Ahhh..boleh habis stok extension plak. Tension mama dibuatnya. Pasrah, nampaknya terpaksa la beli safety gate model lain. Kali ni kami lebih bijak (belajar daripada kesilapan lalu), ukur dulu sebelum membeli. Safety gate yang baru ni sekali pakej dengan extension.So muat la dinding kami. Saya tak berapa berkenan dengan safety gate baru yang dibeli tu sebab designnya tak serasi dengan jiwa saya. Tapi terpaksa la beli jugak demi anakanda tercinta.

Tak berapa berkenan di hati tapi asal ada boleh laaa..

Sangat berguna untuk menghalang Saif main-main dengan hos mesin basuh tu. Sometimes dia suka main alas kaki tu jugak. Eishhh..Tetiba rasa alas kaki tu sangat buruk. Tetiba rasa nak beli alas kaki baru. Huhu..

Percubaan Saif untuk memanjat pagar. Lepas tu terjerit-jerit suruh bukak.


Even da ada safety gate ni pun, tak la selalu saya tutup. Saif tau-tau je kalau tutup gate tu, mesti dia akan melalak sebab tak boleh masuk dapur. So saya biarkan je gate tu terbuka, bebas Saif masuk dapur tolong mamanya 'mengemas'. Saya pun jarang memasak so kurang la bahayanya. Saya memasak hujung minggu saja bila papa Saif ada so maknanya hanya hujung minggu sajalah gate itu akan berfungsi. Saya akan pekakkan telinga dengar Saif melalak nak masuk dapur, takpe..papa Saif ada boleh tengokkan. Hehe..

So, safety gate yang sebelum ni saya nak let go. Nanti saya buat post baru untuk let go safety gate tu ye.

Boleh plak nak buat teaser sebelum let go gate eh..hehe..



6 comments:

  1. bape nak jual?
    kalo mampu dbeli ciknaa nak :)

    ReplyDelete
  2. hihi...cian dia dah ade pagar..tak dpt lepas dah...hihih

    ReplyDelete
  3. nad..brp ratus safety guard ek?
    umh aku lg best..masuk umah terus nmpk dapur sbb x wat renovation apa2 pon lg..juz ada langsir jek sbgai penghalang..lg terukk nk menjaga ank dara tuhh..
    huhuhu..nk beli safety guard lak kena wat tembok dapur dlu..emmm..

    ReplyDelete
  4. airiell skg dh pandai kasi gegar die punya pagar...waaaa.....safety bila dh ada pgr..xyah riso psl myk panas, air panas..

    ReplyDelete
  5. aty pon nak kene tutup dapur..suker nau die kat dapur tu memunggah kan...

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...