Tuesday, April 8, 2014

Attitude Tapak Kaki

Assalamualaikum dan haii..

Dari minggu lepas aku nak post benda ni dok tangguh je. Ni aku nak habaq mai sket bab orang2 yg attitude macam longkang.

Last week, aku organize satu bengkel ni. Bengkel berkaitan kualiti. Peserta aku panggil semua pangkat2 ketua kat kolej. Paling koman pun pangkat pensyarah la tapi jadi penyelaras kualiti. Tapi nama je bengkel kualiti, tapi attitude yg datang mostly tak berkualiti langsung. Hampeh.

Penceramah bengkel aku invite ketua jabatan dari universiti. Penceramah ni memang best, tapi yang tak bestnye bila peserta tak respons pun dengan ceramah dia. Bila dia buat lawak, yang kedengaran hanyalah bunyi cengkerik..krikk..krikk..ingatkan memang tak lawak la dia punye lawak. Sekali bila aku round nak pass handout, ada yang kroohhh kroohh tido! Sampaikan aku panggil beberapa kali baru la terpinga2 jaga. Dah la datang lambat, pastu ble tido plak! Ngok ngek sangat!

Bila da abes bengkel, bab ni yang aku bengang. Susah sangat ke nak sorong balik kerusi masuk bawah meja?? Ini..bila semua da balik, meeting room da bersepah2 dengan kerusi tak masuk semula bawah meja. Ada plak kerusi yang tercampak jauh dari tempat asalnya. Come on beb, kata pensyarah. Kita lepas abes mengajar pun mesti suruh student make sure kerusi meja kemas n tak de sampah yang tinggal sebelum meninggalkan kelas. Ni..meeeting room? Kerusi bersepah, cawan air mineral semuanya main tinggal je atas meja merata2. Susah sangat ke nak buang ke tong sampah?? Err..ke ko ni memang tak pernah belajar bab sivik ke, etika ke..

Yang paling aku bengang sekali..benganggggg yang amat. Ada satu malaun ni aku tak tau la sape, tinggalkan je pinggan lunch dia kat atas meja! Apa dia tak sedar ke semua orang takde pinggan atas meja kecuali dia? Boleh dia main tinggal gitu je. Bengkel abes almost pukul 6, pinggan makan lunch pukul 1 tadi ble dia tinggal gitu je? Susah sangat ke lepas makan terus angkat pinggan n gelas tu letak dalam bekas yang disediakan?? Caterer da abes kutip barang semua, xpasal2 diorg da missing satu pinggan n gelas. Attitude tahap tapak kaki. Ni mesti spesis yang sama lepas masuk jamban tak reti nak flush. Ngok ngek sangat.

Bila da jadi macam tu, agak2 korang sape yang akan mengemas semua tu?? Aku jugak laaa! Bengkel abes lewat, almost pukul 6, PAR semua da xde, da balik. Jadik keja aku plak dok kemas kerusi, kutip sampah cawan mineral, angkut pinggan malaun tu letak luar. Ikutkan aku ble je buat dek, bukan keja aku pun bab2 mengemas balik meeting room tu tapi sebab bengkel tu aku organize so kena la aku bertanggungjawab kemas jugak. Kalau aku tinggal je meeting room tu sepah gitu, next day kot ada orang lain nak guna meeting room tu tengok bersepah, agak2 sape yang akan kena? Aku jugak! Padahal benda remeh tu semua patutnya aku tak perlu buat pun kalau semua orang attitudenya high class. Abes bengkel, semua relax ble terus balik je. Come on la, pangkat besar pun kalau attitude low class macam ni layaknya makan tapak kaki je.

Disebabkan benda remeh aku nak kena kemas meeting room tu, tak pasal2 aku balik lambat sampai kena cas OT ngan taska. Bab cas tu takde hal sangat pun, kesiannya Saif tu la tercongok menunggu dengan teacher dengan lampu taska semua da tutup. Seb baik la ada sorang budak lagi pun tak balik lagi. Kalau tak lagi kesian anak aku menunggu sorang2. Ni semua sebab orang2 yang attitude tahap tapak kaki. Menyusahkan orang betul!


3 comments:

  1. Huhu..xsangka akk trk jgk org2 yg dikatakan belajo tinggi nih..hmm

    ReplyDelete
  2. Itulah kesian kt saif..tercongok dia tggu mama...adeh...kalo Umi Qi nangis dh kalo anak wat cenggitu...

    p/s thanks visit blog Umi Qi ye...sbb Umi Qi leh detect tetamu masuk tanpa tinggalkan any komen...thanks readers :)

    ReplyDelete
  3. ish..terkedu kejap dengan perangai setengah orang macam tu..
    kesian gak kat saif..

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...