Tuesday, August 26, 2014

Kos Bersalin di Az-zahra

Assalamualaikum dan hai..

Sekarang pukul 6.50 pagi. Sementara mata segar bugar dan kedua-dua anakanda masih lena di alam mimpi, meh mama update blog lagi eh.

Dulu..sebaik saja bersalinkan Saif, aku memang berazam nak bersalin anak kedua kat hospital private plak. Eceh..time sakit konon tobat tak nak beranak lagi..bila anak da keluar, ble plak terus plan nak beranakkan anak kedua kat mana. Ngehehe..Actually aku takde masalah pun sepanjang proses bersalinkan Saif kat Hospital Segamat dulu. Everything good, layanan doktor dan nurse semuanya ok. Just aku nak rasa pengalaman lain plak kalau bersalin kat private.

Apa yang boleh aku rasakan, pengalaman bersalin kat goverment dengan private memang berbeza. Kat Az-zahra, segalanya aku puas hati sangat dari mula2 checkup, admit, proses bersalin, lepas bersalin semuanya aku thumbs up! Dari mula2 admit aku disorong dengan wheelchair, sampaikan time aku nak balik tu, diorang sorong wheelchair aku sampai ke kereta! Siap bukakan pintu kereta lagi! Terharu mak! Fefeeling ke langit sekejap. Mesti korang nak kata, "Eleh..hospital bayar memanglah semuanya best!" Haaa...memang itu pun pointnya kan. Zaman sekarang ni, ko nak benda best memang la kena kuar duit lebih kan. Ngehehe..

Ok, berbalik pada kos, kat Az-zahra ni, aku ambik pakej jimat je, bilik 4 katil. Aku tak kisah sangat pun bab sharing bilik tu sebab bukan nak dok berkampung lama2 kat situ kan. Tapi bila admit aku dapat bilik 3 katil. Bilik 4 katil penuh kot. N nasib baik la bersalin kali ni takde masalah pape so boleh balik awal. Aku bersalin pagi, petang aku da boleh keluar. Pakej 4 bilik ni aku lupa da apa nama dia, kos starting RM1400++ lebih kurang. Lupa plak, brochure pun da hilang. Tapi untuk keseluruhan kos aku bersalin kat sini adalah RM2700. Tolak deposit RM300, so bayar baki lagi RM2400 la.

Apokobonda yang buat kos tu jadik up? Haa..sebabnya aku admit waktu pagi2 buta pukul 3 pagi, so nak panggil doktor datang kena la bayar extra, kira diorang punya OT la. Doktor yang sambut baby (Dr.Fazlina) dan doktor bius yang cucukkan epidural tu. Pastu aku kena induce, da tambah kos. Aku minta ubat tahan sakit yang cucuk kat punggung tu, tambah kos lagi. Aku minta epidural, lagi la tambah kos. Pastu ada la kos2 lain aku tak ingat yang kecik2, tu yang jadik bertambah-tambah.

Tapi tak kisah sangat pun sebab semua kos ni ble claim balik kat company papa Saif. Muahahaha..

Kalau boleh, anak ketiga pun nak bersalin kat sini jugak. Eh?

P/s: entri ini sekadar untuk perkongsian info sahaja. Takde niat nak riak bersalin kat private ke apa ke. Sharing is caring kan.



7 comments:

  1. mmg beza kalu bersalin kat private ni.
    akak dulu kat putra medical centre sg buloh. mmg puas hati dgn doktor ratna kat sana.
    tahniah nadt.

    ReplyDelete
  2. banyak rencah2 dia yek.. tk pe.. leh claim balik... =D

    ReplyDelete
  3. Akk pun klu bersalin prefer private.tp pusrawi mhl even akk xd ambik apa2 ubat thn sakit ke apa.huuu

    ReplyDelete
  4. untunglaaa.. iols iz x mampu nak private.. gomen jela haha

    ReplyDelete
  5. bestnye teringin nak bersalin kat spital private.. tp time nak bersalin jer terus g spital gomen sebab baby dan2 tu nak terkeluar.. hahahhaa jimat duit mak.. nak tgu next baby ntah bila...

    ReplyDelete
  6. huaaaa..dekat 3k jgak eh..hihi..takpe la boleh claim.. :)

    ReplyDelete
  7. boleh claim takpe la nadt..nak ke 3 ke 4 ke 5 pon takpe..hihi

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...