Tuesday, November 25, 2014

Baby Batuk

Assalamualaikum dan haii..

Safir start batuk masa umur 2 bulan lebih. Sejak tu macam-macam kaedah remedi aku da cuba untuk sembuhkan batuk tu. Percussion, steam, minyak bawang putih, madu stc.

Doktor? Da 3 klinik aku pergi. Klinik pertama pergi kat area rumah aku. Dia kata dada takde bunyi so should be ok, just pantau je. Ubat tak diberi sebab memang tak elok untuk baby kan. Doktor tu suruh sapu Vicks je. Dalam hati aku kata "eleh sapu Vicks tu aku pun tau.."

Then pergi klinik kedua, klinik femes ames iaitu Klinik Wangsa. Jumpa Dr.Nadir. Pi klinik ni of course cara rawatan dia bagi neb and sedut kahak. Ku tahan je jebat bila si Safir tu meraung-raung kena neb. Tapi condition lepas tu still sama. Ada kurang kekerapan batuk tapi batuk tu still kuat lagi.

Then last week aku bagi plak pergi klinik kesihatan kat Putrajaya. Pun doktor kata ok, dada takde bunyi even nafas berbunyi. Tambah plak lagi si Safir tergedik-gedik sengih aktif bagai memang takde rupa orang sakit so doktor kata ok.

Aku sebagai mak-mak rasa tak puas hati. Ye la, baby batuk terkohol-kohol gitu. Tak sedap hati aku dengarnya.

So tadi aku bawak pergi hospital plak. Dengan harapan doktor hospital punye treatment better la kan. Aku pergi Az-Zahra, Bangi. Tempat beranakkan Safir dulu.

Bila jumpa doktor, first mesti la doktor check dada dia. Tergedik-gedik geli si Safir tu sebab stetoskop tu sejuk kan. Doktor kata lung clear, takde bunyi. Yang nafas dia berbunyi tu rupanya sebab dari tekak. Kahak tu melekat kat tekak sebab tu berbunyi. Lagi plak baby, tekak masih lembut so tak dapat serap kahak tu. Doktor kata kalau baby da besar, tekak mengeras so dapat serap kahak tu. Doktor kata pantau tahap keaktifan, kekerapan menyusu. Kalau sampai dia tak nak menyusu atau menyusu kejap-kejap stop maknanya pernafasan da tersekat. So cepat bawa ke hospital. Dan check jugak kalau-kalau bawah dada dia tenggelam kena cepat-cepat bawa ke hospital.

So Safir? Ok je. Takde masalah. Aku je la kena bertahan bersabar tunggu batuk dia tu sembuh sendiri. Sementara tu aku teruskan je apa-apa remedi yang sesuai untuk dia.

No comments:

Post a Comment

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...