Wednesday, November 26, 2014

Jaga Mata, Jaga Hati

Assalamualaikum dan haii..

Ahad lepas yang sudah-sudah, aku berkesempatan lepak-lepak dengan TV bersama Encik Suami. Layan Legenda Budak Setan 3. Kot siapa yang da tengok cerita ni mungkin da tau jalan ceritanya macam mana. Salah satu plot cerita adalah si Ayu Raudhah yang da bersuami masih tergila-gilakan si Farid Kamil yang aku pun da lupa apa nama watak dia.. owh..Akashah..Akashah nama watak dia.

"Ayu tu da kahwin kan?" Tanya Encik Suami (merujuk pada watak dalam cerita tu).

"Ye la.."

"Dia dah kahwin kan. Apasal dia boleh nak suka kat orang lain lagi? Kat suami orang lain pulak tu.." Tanya Encik Suami lagi.

Aku hampir-hampir menjawab "Biasalah tu bang.."

Tapi aku tak jadi cakap ayat tu. Silap haribulan dia akan fikir yang aku punya persepsi bahawa skandal antara isteri orang dengan suami orang tu adalah sesuatu perkara biasa yang normal. Nauzubillah.

So aku jawab "Alahh..kan suami dia tu jahat. Sebab tu dia nak terhegeh-hegeh harap simpati kat orang lain pulak."

Ok. Isunya kat sini adalah skandal isteri orang dengan suami orang. Tak pun skandal antara isteri/suami orang dengan pasangan yang belum berkahwin.

Aku selalu baca isu ni dalam majalah atau mana-mana media. Tapi aku tak sangka benda ni sekarang macam da jadi sesuatu yang common. Biasanya melibatkan orang yang bekerja la. Mana-mana tempat kerja mesti ada isu macam ni.

Aiihhh..tu la masalah paling besar bila berada dalam alam pekerjaan. Dan perkara ni bukannya berlaku kat orang yang bekerja kat pejabat je. Yang keja cikgu pun boleh terjebak, yang keja tukang kebun pun boleh terjebak, yang tak keja apa-apa pun boleh terjebak dengan orang yang bekerja.

Tapi membaca dan mendengar cerita dari mulut orang tu lain daripada dengan benda yang berlaku depan mata sendiri. Selalu dengar orang bercerita je kan..tak pun tengok drama tv je kan..ni bila benda ni berlaku depan biji mata sendiri..aiih..

Kita cuba fikir positif la. Mungkin diorang selalu berdua sebab skop kerja yang sama memerlukan diorang selalu bersama berdua ke mana-mana.

Tapi..

Bila tengok waktu sarapan pun berdua..

Lunch pun berdua..

Dok kat meja paling hujung yang tersorok nun..

Ehmm..kau rasa?

Yang perempuan takkan takde kawan perempuan lain kot? Ada ramai je perempuan kat opis ni.

Yang lelaki takkan takde kawan lelaki lain kot? Ada ramai je lelaki kat opis ni.


Lagi pulak, aku rasa bagi orang yang da berkahwin akan jadi automatik rasa janggal untuk berdua dengan rakan sekerja berlainan jantina. Tak kisah la orang tu da kahwin atau masih bujang.

Kot maybe la..maybe..positif kan..sehari dua begitu mungkin la diorang memerlukan ruang waktu berdua untuk membincangkan kerja melibatkan diorang berdua.

Tapi..

Kalau da berhari-hari bawak bulan ke bulan. Aiihh..lain macam pulak rasanya.

Lagipun kalau ada benda nak dibincangkan, bincang kat meja kubikel sendiri sudah la kan. Apa kaitannya nak bincang time breakfast dan lunch kan.

Sebab tu aku kata JAGA MATA, JAGA HATI.

Kita boleh kawal mata kita kan. Kalau da tau orang tu hensem/cantik, jangan la ditenung lama-lama. kalau perlu ada perbincangan, kita tengok la meja ke, kertas ke, dinding ke. Jangan sampai bertentang mata wei. Bahaya..silap haribulan terpanah terus masuk ke hati.

Dan hati tu pun kuatkanlah imannya. Fikir lah suami/isteri dan anak-anak. Jangan ikutkan nafsu tu.

Kalau mata hati tu da buta sangat, da tak boleh nampak suami/isteri atau anak lagi, ingatlah Allah masih ada. Allah perhati je. Tinggal lagi Allah tak turunkan bala kat orang macam ni sebab nak bagi peluang bertaubat.

So..ingat. JAGA MATA JAGA HATI. Ada yang memerhati.


2 comments:

  1. ish.. melampau tu.. sah2 ada scandal la tu...
    orang macam ni nad tak kan kemana. even dorang dah kahwin berdua nanti, dia akan buat perangai yg sama. sbb dalam diri xde rasa syukur apa yg dia dapat. Minta kita jauh dari semua ni...

    ReplyDelete
  2. pastu yang dah kawen pulak duk sibuk cakap,..nak anak comel cam che ta kena kawin dengan lelaki cam zain..hukaloh....

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...