Wednesday, November 11, 2015

Pengalaman Lasik di Advance Vision Part 1

Tu dia entri yang ditunggu-tunggu..huhu..

Aku memang da lama berkobar-kobar nak buat lasik ni. Tapi tau je la nak buat lasik ni bukannya murah. Kumpul-kumpul duit, eh terguna plak duit.. kumpul lagi.. eh terguna lagi duit..kumpul lagi.. eh.. eh.. memang dasar tak boleh pegang duit banyak.

Sebelum ni aku hampir-hampir nak buat kat Optimax. Masa tu ada promosi lebih kurang RM5K kot untuk both eyes. Itu 4 tahun lepas punya cerita la. haha.. tapi masa tu tetiba aku macam cuak plak nak buat, then cancel. huhu..

Then aku survey tempat lain plak. Tempat yang glemer of course la kat PCMC dengan Prof Muhaya. Masa tu pun harga masih promosi RM6999 for both eyes. Tapi still rasa sangat mahal bagi aku. So dok berkira-kira lagi. Sampai la bila Prof Muhaya da bukak klinik sendiri, harga naik lagi mahal around RM8K - RM10K. Nangis laju-lajuuuuu..

Then one day opismate aku kata "Nadt, try tengok ig Maria Elena. Dia da buat lasik. Murah! Less than RM3K!"

Perghh.. terbuntang bijik mata aku dengar harga murah gitu. Actually ada gak aku survery2 ada yg harga murah gitu tapi takde testimoni meyakinkan.  Ni bila Maria Elena yang buat, terus confident level aku naik to the maximum level.

Maka bermulalah aku survey this pakar mata : Advance Vision

Encik suami snapkan gambar centre ni..

Hasil survey kat blog dan forum, boleh dikatakan semuanya bagi feedback yang positif dan memuaskan hati. Memang makin terujalah aku dibuatnya. Sebab memang murah tu! RM2888 for both eyes including all the follow-up. Ok meh kita ke cerita selanjutnya.

So aku pun mulakan call untuk set appoinment bagi check mata dulu sesuai ke tak nak buat lasik ni. Kena set appointment ye sebab orang sangat lah ramai. Oh ye tempatnya kat TTDI ye. Dekat ngan Uptown Damansara. Aku set nak jumpa hari Sabtu, pukul 10 pagi. Ramainya orang. Dah la aku bawak budak kecik 2 orang tu, diorang pun da mula tak senang duduk nak merayap sana sini. Sudahnya aku suruh encik suami bawak bebudak ni pi rumah kakak ipar aku yang tak jauh pun cuma 10 minit je dari klinik mata ni. 

Interior. Dalam ni ada kedai buat spek mata jugak.

Pemeriksaan mata yang pertama adalah percuma. Optometrist akan check power mata kita macam check nak buat spek mata tu. Then dia akan periksa ketebalan kornea mata kita. Ketebalan kornea mata ni la yang akan menentukan samada ko layak atau tak nak buat lasik ni. Kornea mata yang nipis tak layak ye. Biasanya makin tinggi power mata kau, makin nipis la kornea mata. Mata aku power kanan 375, mata kiri 350. Bila check ketebalan kornea, Alhamdulillah perfecto! Cukup tebal untuk buat lasik. Optomestrist tu kata ni kalau nak buat 8 kali lasik pun boleh lagi. huhu.. Ada la range ketebalan tu aku tak ingat berapa. Yang penting bila da potong tu nanti (potong??), minimum ketebalan kornea mestilah lebih 250 (mm kot?). Aku punya kornea 400 lebih so layak lah. Hehehe..

Ok bila da layak dan confirm setuju nak lasik, kena buat 2nd test. 2nd test ni kena bayar RM80 dan ini tidak termasuk dalam caj RM2888 tu ya. 2nd test ni, dia akan titiskan ubat untuk besarkan anak mata tu. Masa ni mata akan rasa cekang, tegang dan silau. Then kena tunggu dalam setengah jam sebelum dipanggil untuk masuk jumpa doktor. Doktor kat sini cuma ada seorang je iaitu Dr Yeoh. Yang lain semua optometrist n nurse. So Dr Yeoh akan check mata kita, sambil tu dia terangkan prosedur lasik tu dengan sangat laju. Nasib la optometrist tu da expain dulu kat aku so apa yang Dr Yeoh cakap tu aku buat tak tahu je sebab laju sangat, tak boleh nak tangkap sangat butir apa dia cakap. Huhu.. check dalam 5 minit. Then finish. Lepas da check tu, nurse akan titikkan ubat lagi sekali untuk kecikkan semula anak mata kita. Ada la rasa pedih-pedih sikit n pastu silau giler macam vampire yang tak boleh kena matahari. Mata jugak akan jadik blur-blur untuk tempoh 4-5 jam. So kalau korang rasa mata korang blur lepas kena titis ubat tu, its normal.

Selesai bab check mata, kena bayar dulu RM300 untuk deposit. Next time bila nak bayar full, akan tolak la RM300 ni. Seb baik aku baru kuarkan cash oiii.. boleh la bayar deposit. Then terus set appointment untuk surgery. Surgery hanya dibuat pada hari JUMAAT sahaja. So aku pilih tarikh 6 November 2015.

Tapi sebelum sampai hari nak surgery tu, kena buat satu lagi test mata, final test la untuk confirmkan power mata sekali lagi. Final test tu aku set 5 November 2015. Sekejap je final test ni. Aku beria-ia la ambik half day khamis tu sebab set appointment kol 3 petang. Tup-tup setengah jam je da setel. Tu pun termasuk tempoh menunggu. Tang jumpa Dr.Yeoh tu adalah dalam 15 saat je kot. Huhu..

So.. the real LASIK SURGERY... to be continued in Part 2.. hehehe..

Aku da tak sanggup pakai double spek macam ni lagi setiap kali driving. Maaf, wajah kena cover sebab menyampah tengok jerawat kat muka sendiri.

4 comments:

  1. wow..murahla sis...akk nk bagitahu hubs akk nih...
    tak sabar nk buat....hahahahaha...
    harap lepasla mata akk untuk lasik...huwaaaa...

    ReplyDelete
  2. wah.. tak sabar tunggu part 2, nak tahu next apa jadi.

    kite pun rabun, power lebih kurang and jugak sekitar 350-375 (dulu la)
    sekarang tak check lagi.

    ReplyDelete
  3. bestnye nad!tak sabar nak baca part 2!

    ReplyDelete
  4. Mesti terseksakan nak pakai sekali 2 spek...pakai satu pun dah rimas...inikn plak 2

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...