Wednesday, November 18, 2015

Pengalaman Lasik Di Advance Vision Part 2

Haii korang. Lama da hutang sambungan entri lasik ni. huhu.. hari aku cuba update laju-laju.Yang belum baca Part 1, boleh baca kat sini ye : PART 1

Bye bye spek! Love u my bff!

So akhirnya tibalah hari yang ditunggu-tunggu iaitu hari JUMAAT 6 November 2015. Aku punya appointment pukul 9.30 pagi tapi pukul 9.00 pagi tu dah kena adalah. Aku sampai lebih kurang 8.50 pagi tapi da ramai orang beratur kat luar pintu klinik. Nak berebut nombor giliran la tu. Even kita da set appointment pukul berapa tapi still kena ambik nombor giliran ya sebab patient akan ikut batch. First come first serve. Aku first batch, orang ke-3.

Oh ye.. sukacita diingatkan pada hari surgery ni make sure NO MAKE UP, NO DEODORANT, NO PERFUME and any chemical yang wangi-wangi melekat di badan. Lepas mandi pagi tu tak payah nak pakai semua benda tu lagi. Sebabnya mesin tu sensitif dengan chemical yang wangi-wangi ni (walaupun ko rasa benda tu tak wangi pun), takut akan meruwap dan bagi side effect yang tak best lah.

Tempat menunggu tu kat tingkat atas. Lampu malap je tak tau la apa motifnya. Mungkin untuk tujuan penjimatan atau nak bagi relax hati patient yang dug dag dug dag tunggu giliran. Masa menunggu ni, nurse ada titiskan ubat mata. Ubat ni untuk bius rasanya sebab dia sebut anestetik. Time ni spek da boleh simpan dalam beg ye. Nurse pakaikan surgery cap tutup kepala tu. Dan sarungkan baju untuk surgery. Oh ye, dicadangkan pada yang bertudung supaya pakai inner tudung di dalam sebab tudung kena bukak. Sebab time lasik nanti doktor akan bubuh air yang banyak kat mata so akan meleleh-leleh, kalau pakai tudung memang basah la. So pakai inner, kalau basah pun lepas surgery nanti boleh bukak n sarung tudung lain senang.

 Bilik untuk buat lasik!

Siap pakai cap n baju untuk surgery. Muka tutup sebab nyampah tengok kusam sangat. haha..

Pukul 10.00 pagi aku dipanggil masuk. Masa tu patient ke-2 tak finish lagi. Nurse suruh aku duduk kat satu bilik kecik, ruang menunggu. Masa ni nurse titik lagi ubat dalam mata. Dia lap-lap ubat jugak sekitar keliling mata untuk sterilize. Aku tutup mata je masa ni sambil dengar bunyi mesin tettt tetttt tettt dok operate 2nd patient tadi. Time ni rasa berdebar lagi.

Tak lama kemudian, nurse panggil aku untuk ke operation theater. Aku imagine tempat operation tu kecik je la ala-ala tempat klinik gigi. Sekali masuk.. wahhhh.. besar tempat tu. Warna putih terang benderang dengan spotlight besar memang sebijik macam operation theater kat hospital. Ada mesin besar kat situ, Dr Yeoh dengan peramahnya greet. Tak buang masa terus baring kat mesin tu. Berdebar aiiihhh..

Then Dr lekatkan tape kat kelopak mata aku supaya tak tutup. Mula dengan mata kanan dulu. Then dia pasang alat besi kat mata tu supaya sentiasa terbukak tak boleh tutup langsung da. Masa pasang besi ni memang rasa tak selesa. Nak kata sakit, tak sakit la cuma tak selesa je. Ada red light kat atas, kena fokus tengok red light tu tapi susah jugak la sebab sebelah red light tu ada white light yang sangat terang. Ye la doktor mesti nak ada cahaya terang baru boleh nampak biji mata kita tu kan. White light tu punya terang sampai rasa silau so memang mata macam nak terpejam je tapi tak boleh la kan sebab da ada besi tu cengkam mata. So kena tahan je la dan cuba fokus pada red light tu.

Dr mula bukak flap mata. Then akan mula melaser. Akan dengar bunyi teettt tetttt tetttt diiringi bau hangit. But serius tak rasa apa-apa langsung. Sekejap je dalam beberapa saat then aku dengar nurse count down 5,4,3,2,1.. finish. Then flap mata tutup balik rasanya. Aku pun da lupa. mesti la tutup kan. hahaha.. Dr titiskan air yang sangat banyak kat mata, meleleh-leleh ke tepi telinga tapi takpe sebab kat telinga da siap-siap lapik dengan kapas tebal.

Then terus move to mata kiri plak. Proses yang sama. Seriously sekejap aje. Macam eh dah siap?
Then terus bangun, nurse pimpin aku keluar dari operation theater tu terus duduk kat luar tempat menunggu tu.

Masa tu, mata still kabur. Aku pun rasa macam eh betul ke mata aku da ok ni? Aku duduk je kat situ dulu bagi hilang sikit mata kabur. Sambil-sambil tu aku cuba tengok keliling kot-kot da hilang rabun ke, tapi masih kabur.

But...but.. dalam 10 minit kemudian tu, aku baru perasan yang muka seorang patient kat luar tu (jarak dalam 7 meter) makin jelas. Sebab kalau time rabun tak pakai spek, memang haram la nak nampak muka orang. Yang ni, aku da boleh nampak bentuk muka orang tu makin jelas, nampak la ada misai janggut. Huhu.. time ni da mula excited.

Then, bila rasa da stabil sikit, aku turun bawah. Dah boleh terus balik. Huhu.. sebelum tu appointment book da set siap-siap tarikh dan masa untuk post-check.

Aku keluar dari klinik tu, terus tuju ke kereta. Encik suami jadik driver hari tu sebab memang dinasihatkan supaya patient bawak partner untuk drive balik lepas surgery. Masa dalam kereta tu, aku toleh tengok bank kat sebelah klinik tu. Wahhhh aku da boleh nampak signboard bank tu! Walaupun still kabur-kabur tapi da makin jelas. Makin excited!

On the way balik tu (terus balik! jangan gatal singgah mana-mana!), aku makin excited la sebab da boleh baca signboard jalan. Nombor plat kereta kat depan pun da boleh nampak. Masa ni aku rasa vision aku da bertambah baik dalam 50%-60%. Dalam masa sejam kot ni lepas surgery. Aku pakai spek mata hitam.

Selepas surgery. Mata da start pedih masa ni.

But then, aku mula rasa mata pedih. Aku ingatkan sebab silau tapi teringat optometrist ada kata lepas ubat bius habis, mata akan pedih macam potong bawang tu. Haa.. memang pedih macam potong bawang tu la sampai tak boleh bukak mata. Meleleh-leleh air mata pedih. But dont worry. Pain killer dan ubat tidur turut dibekalkan. Terus makan ubat then tidur dengan air mata meleleh-leleh tak henti. Berguling jugak la aku kat katil tahan pedih sampai tertidur.

Pelbagai bekalan ubat

Bangun tidur, pedih mata da hilang! Dan vision aku makin baik. Dah boleh nampak jam dinding kat bilik. Then pi mandi. Amaran keras : Mata tak boleh kena air untuk tempoh 3 minggu. So nak mandi or wudhu, tutup mata then sapu air perlahan je kat muka. Mata pun tak boleh tonyoh-tonyoh ye, terbukak balik flap mata tu naya je. Ubat jangan lupa bubuh!

Then, aku turun bawah cuba tengok TV. Masa ni ada still silau sikit tapi subtitle cerita kat TV da boleh baca. Tu yang excited tu. But still ada glow la keliling subtitle tu.

Tido kena pakai penutup mata ni untuk elakkan tertonyoh mata time tido

Esok harinya kena pi post-check up. Pagi tu aku try tengok tv lagi, da hilang da glow kat subtitle TV. Dah sharp la kiranya vision aku ni. Huhu.. dalam tempoh 24 jam ni aku rasa vision aku da bertambah baik 100%! Hahaha..

So post-check yang pertama ni, optometrist check power mata da makin ok ke tak. Aku rasa macam da 100% tapi optometrist tu kata dalam 90%. Tapi yang pentingnya bagi aku sendiri dah boleh tengok dengan sharp dan jelas tu da cukup bagus da bagi aku. Takkan nak tahap HD kot mata aku. Hahaha.. Then jumpa lagi dengan Dr Yeoh check mata. Dia kata "Beautifu! Ok, bye!" Hahaha.. 15 saat je jumpa dia then terus balik.

N now da hampir 2 minggu, aku rasa memang mata aku da 100% bagus. Aku da drive waktu malam, ok. Drive waktu hujan lebat, ok. Sebab vision waktu driving tu yang penting kan. So far semua ok. Seronok sangat sebab memudahkan kehidupan aku. Dan aku masih membiasakan diri dengan vision baru ni. Kekadang tengah baca buku, spontan tangan aku gerak nak betulkan cermin mata padahal tak pakai pun! Hahaha.. da terbiasa. Waktu malam nak tidur pun macam serba salah nak tidur sebab rasa macam tak bukak contact lens lagi. Hahahaa...

Aku sangat-sangat suggest korang buat kat Advance Vision ni. Harga sangat berpatutan dan hasil terbaik. Kalau rasa tak puas hati boleh datang buat balik free sebab ada lifetime warranty. Doktornya berpengalaman even tak glamour sangat. Glamour sebenarnya tapi dalam chinese newspaper la. huhu..

Syukur sangat-sangat. Alhamdulillah. Allah pulangkan semula nikmat penglihatan ni. :)

Total kos : RM2888 (including post check up) + RM80 detail check before lasik
LIFETIME WARRANTY

Kat bawah ni aku bagi perbandingan la macam mana vision aku sebelum dan selepas buat lasik.

Sebelum. Masih rabun. Blur je tak nampak hape.

Selepas 1 jam surgery. Da boleh nampak tulisan even ada blur. Rasa macam berselaput sket.

Selepas 1 minggu. Vision totally clear.

Kan best pakai shawl da tak kembang sebab spek. Huhu.. No eye make up for 3 weeks. Waaa..tak best betul tak boleh pakai eyeliner. Sabar...

Boleh tengok website : Advance Vision




13 comments:

  1. ya Allah seyes excited sangat nak buat tau..
    dah hint2 kat hubs tp macam takde apa2 refleks pun...
    cettttt...macam tak bagi buat tau...
    dengki la tuh sbb nanti bila buat dah tak payah pakai spec...
    takut iols makin jelita la tuh...krik..krik...

    ReplyDelete
  2. NAD BESTNYEEE...betul agak susah bercermin mata ni..doakan aku pulak ehhh

    ReplyDelete
  3. ya Allah nak nangis baca nadt..mcm baru lahir gitu mata terang!

    ReplyDelete
  4. Nadt,

    Wahhhh... bestnya kalau dah tak rabun.
    Tak payah nak rimas dengan spek lagi..

    ReplyDelete
  5. mata sy kering..x blh pakai contact lense

    ReplyDelete
  6. wow best nyer :)
    teringin... tapi mesti mr.asben x bagi :(

    ReplyDelete
  7. insya allah....nak buat jugak. tengah ada rezeki ni

    ReplyDelete
  8. Ada no tepon klinik tu x? Sya duk kb.. huu..

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah..sya bru je buat semalam.. 26.02.. mencatat sejarah..now on d way nk pi folo up..syukur sgt.. sya kena buat custom lasik..rm5588 sebb power mata 900..huu
    But now terang dh.. sama experience mcm sis.. my advice..tdo la after surgery.. mkn ubt tdo yg doc bg tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. sedih terharu kalau dapat hilangkan rabun ni..nk buat tapii takutt haha.. doakan duit pon ckup..amin amin

    ReplyDelete
  11. sirius sis best baca cita ni untuk seperti sayang yang rabun jugak... hihihi.. memang teringin sangat nak buat lasik. bab duit la dok kiv je ni... nak tanya, kalau atas mata ada selaput boleh tak buat lasik?

    ReplyDelete
  12. Assalam sis..slm pknalan..nk tnya..before lasik tu brp power spek ye? Teringin plak rase nk buat lasik ni..TIA

    ReplyDelete

Love you to the moon and back!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...